Söderköpings-Posten (SP) fortsätter att ställa läsarnasfrågor till våra lokala politiker och tjänstepersoner. Den
här gången handlar frågorna om Kv. Trädgårdsmästeriet. Eventuellasvar som inkommit efter pressläggning redovisas på soderkopingsposten.se. Alla partier har fått möjlighetatt svara och svaren återges utan påverkan från redaktionen.
Nedan kan ni ta del av politikernas svar. Svar i bokstavsordning.
Frågor:
1. Vad tycker du om förslagets utformning, exploateringsgrad och områdets karaktär samt husens arkitektur?
2. Anser du att trafiksituationen är löst i förslaget till detaljplan med hänsyn till kommande trafikökning på Ågatan-Skepparevägen?
3. Några uttalar oro över markens beskaffenhet inom området, bland andra boende utmed Skepparevägen och Göta Kanalbolag?
4. Enligt förslaget är strandskyddet i förhållande till Storån och Göta kanal upphävt i och med att området delvis redan är bebyggt?

1. Vi i Centerpartiet har under hela tiden som ärendet hanterats, framfört att exploateringsgraden är för stor, samt att den föreslagna bebyggelsen har för hög höjd. Redan år 2016, vid beslut om planbesked, reserverade vi oss mot förslagets täthet och volymer. Vi anser att maximalt två våningar samt max 100 lägenheter är en skala som kan passa i området. Det är viktigt att alla tankar och synpunkter nu kommer fram under detaljplanens granskningsskede.
2. Centerpartiet har under ärendets handläggning hävdat att förutsättningarna för möjlighet till en eventuellt ny bro över Storån, ska säkras i anslutning till planläggning och exploateringsavtal. Vi anser att mark måste avsättas för plats till en bro på båda sidor om ån. Detta för att långsiktigt kunna lösa trafiksituationen till området.
3. Stora delar av Söderköpings innerstad har utmanande grundläggningsförutsättningar, med svag bärighet i leran, samt stora djup till fast botten. Detta ställer höga krav på projektens genomförande och kontroll, samt bidrar till fördyringar under byggnationen.
4. Formellt sett så är strandskyddet upphävt genom att området, som det uttrycks i lagstiftningen, ”redan är ianspråktaget”. Men Söderköpings stads känsliga miljö, med ett antal fina riksintressen, ställer stora krav på att tillkommande bebyggelse sker med hög kvalitet och beaktande av befintliga värden.
Peter Karlström (C)

1) Liberalerna vill tillvarata kvalitéerna som finns i tätorten. I detta
ingår att hålla samman bebyggelsen såväl över områden som i kvarter. Området
i fråga är att betrakta som ett villaområde och skall så förbli enligt
Liberalerna. Vi vill låta villabebyggelsen sprida sin öster ut- ser gärna
villor på större tomter och hus med högre arkitektoniska kvalitéer förlagda
utmed en trevlig å-promenad som leder fram till tegelbruket sluss.
2) Liberalernas förslag påverkar trafiken i mindre omfattning och kan väl
kompenseras av att ställplatsen för husbilar förläggs på en lämpligare
plats, samt att trafiken begränsas till behörig trafik.
3) Markproblematiken är byggherrens ansvar, tekniker finns.
4) Detta är en akademisk fråga. I stort ligger hela Söderköpings innerstad
inom "Strandskyddsområdet" men är upphävt i och med detaljplan är upprättad.
Detta gäller även för detta område, vad som varit där har ingen påverkan.
Patrik Wåtz/Gruppledare Liberalerna
Torbjörn Lord/Styrelsemedlem Liberalerna

1. Jag anser att exploateringsgraden är för hög i förhållande till områdets småskaliga och historiska karaktär, , något vi har gratis i dag. Söderköpings identitet bygger på dess kulturmiljö, och ny bebyggelse bör anpassas bättre i skala, material och utformning. Det går att utveckla området utan att förlora det som gör platsen attraktiv för både boende och besökare. Vi hade aldrig behövt vara i den här situationen om vi hade mer demokratiska processer tillsammans med medborgarna hade funnits på plats.
2. Jag anser inte att trafiksituationen är tillräckligt löst. En ökad exploatering innebär mer trafik, och Ågatan–Skepparevägen är redan idag ansträngd. Det behövs tydligare analyser och lösningar för att säkerställa framkomlighet, trafiksäkerhet och en god boendemiljö innan planen genomförs.
3. Jag delar oron kring markens beskaffenhet. Området har använts för verksamheter som kan ha påverkat marken, reningsverk och trädgårsmästeri som på senare tid använts som depå för byggavfall behöver saneras så boende inte blir sjuka. vilket kräver noggranna undersökningar och eventuell sanering. Det är viktigt att säkerställa att marken är trygg för framtida boende och att risker inte underskattas.
4. Jag anser att strandskyddet är viktigt att värna, även i redan delvis bebyggda områden. Närheten till vatten är en stor tillgång för både naturvärden och allmänheten. Ett upphävande bör motiveras mycket tydligt och inte ske slentrianmässigt, då det riskerar att minska tillgången till strandmiljöer.
Lillmarie Jonsson
Miljöpartiet i Söderköping

1. Det är en balanserad och medveten förtätning. Att bebyggelsen trappas ned från fem våningar mot Skepparevägen till tre våningar mot Storån och befintliga villor är ett viktigt gestaltningsgrepp som minskar påverkan på landskapsbild, skuggning och skala. Arkitekturen – sadeltak (30–40 grader), tegel, puts och träfasader, dämpade kulörer och diskreta balkonger – knyter an till Söderköpings småskaliga och traditionella karaktär. Sammantaget bidrar förslaget till att stärka stadskänslan utan att bryta mot ortens identitet. Det upplevs som en naturlig förlängning av tätorten snarare än ett främmande inslag.
2. Planen grundas på trafikutredning (Sweco, 2025) och innehåller flera åtgärder: breddning av Skepparevägen, vändplan i öster, tre infarter, parkering inom kvartersmark (cirka 150 platser),bilfria gårdar samt stärkta gång- och cykelkopplingar. Exploateringen kommer att öka trafiken, men strukturen är tydligt genomtänkt. Att parkering löses inom fastigheten, att angöring är uppdelad och att gång- och cykelstråk stärks är positiva delar. Utifrån planhandlingarna framstår trafiksituationen som tekniskt utredd och hanterad, även om den faktiska upplevelsen naturligtvis beror på framtida trafikmängder.
3. Området har tidigare rymt reningsverk, handels- trädgård och bostad. Geotekniska utredningar (Ramböll), miljötekniska markundersökningar (Renall och Structor) samt kompletterande provtagningar 2024 har genomförts. Markens stabilitet bedöms som tillfredsställande för planerad bebyggelse, förutsatt att rekommenderade grundläggningsåtgärder (till exempel pålning) följs. Det är också positivt att juridiskt bindande planbestämmelser kräver att markföroreningar ska vara avhjälpta innan startbesked ges. Det innebär att sanering är ett krav – inte en ambition. Sammantaget framstår frågan som seriöst utredd och reglerad.
4. Planområdet omfattas av strandskydd kopplat till Göta kanal och Storån. Kommunen avser att upphäva strandskyddet inom kvartersmark med hänvisning till att området redan varit ianspråktaget och inhägnat. Planförslaget säkerställer naturmark närmast Storån, fri passage mellan bebyggelse och vatten samt ett allmänt gångstråk längs ån. Bebyggelsen trappas dessutom ned mot vattnet. Argumentationen bygger på att strandskyddets syften – allmänhetens tillgång och biologiska värden – inte försämras utan snarare förbättras genom att området öppnas upp och görs mer tillgängligt än idag. Det är en viktig och positiv aspekt i förslaget.
Anwar Samuelsson (M)
Ordförande i samhällsbyggnadsnämnden

1. Miljön mellan ån och kanalen är attraktiv och kan medföra ett fint bostadsläge, utformningen av området sker i dialog mellan företaget som vill bygga och kommunen och där tycker vi att det blivit godtagbara avvägningar. Vad gäller exploateringsgrad så är det område där det medför en del kostnader att bygga på ett bra sätt, för att kompensera för markförhållanden med mera. Därmed krävs en viss exploateringsgrad för att skapa bostadspriser som är överkomliga för fler att köpa. Ur vårt perspektiv så är det viktigt att det inte bara blir bostäder som de med allra mest pengar har råd med.
2. Trafiksituationen kring vårdcentralen och Bergaskolan är problematisk, och Ågatan är i behov av avlastning av tung trafik. Från Socialdemokraternas sida ser vi att för att området ska utvecklas på ett bra sätt så krävs en ny bro över Storån.
3. Det är förståeligt, det är ett område som har känsliga markförhållanden. Det är företag som driver projektet väl medveten om och kommer att kompensera för.
4. Det stämmer, delar av området är eller har varit anspråktstaget av tidigare bebyggelse och verksamhet och därför föreslås det att strandskyddet ska upphävas. Så sker ofta i Söderköpings stadskärna, då strandskyddet täcker en stor del av ytan mellan Ramunderberget och E22. Denna fråga kommer sannolikt att behöva prövas, då det inte är säkert att detta är möjligt, och då kommer det vara svårt att genomföra planen i dess nuvarande form.
Kenneth Johansson (S), 1:e vice ordförande, Samhällsbyggnadsnämnden
Mattias Geving (S), kommunalråd

1. Vi i SD anser att exploateringsgraden är för stor och byggnaderna för höga med tanke på områdets karaktär och det känsliga läget mellan ån och kanalen. Detta har vi hävdat genom hela processen. Trädgårdsmästeriet ligger nära stora natur- och kulturvärden med närheten till Storån, naturmarken i söder och den befintliga låga bebyggelsen. Att här pressa in en så omfattande exploatering riskerar att permanent förändra områdets karaktär. Femvåningshus må kallas ”stadsmässigt”, men i Söderköpings kontext innebär det ett tydligt avsteg från den småskalighet som gör staden attraktiv – både för invånare och besökare. Mindre, lägre och mer anpassad bebyggelse skulle bättre harmoniera med omgivningen och värna både naturmiljön och Söderköpings identitet. De föreliggande planerna för Trädgårdsmästeriet är framtagna utan respekt och omsorg om vår fina stad!
2. Vi oroar oss över ökad trafikbelastning på Ågatan, Nybrogatan och Skepparevägen om förslaget realiseras. Därtill kommer all byggtrafik. Den trafikutredning som hänvisas till i underlaget anser vi är undermålig och orealistisk. En ny bro över Storån är en förutsättning för en exploatering och en sådan måste säkras i exploateringsavtalet. Redan i dag finns utmaningar när det gäller trafik och parkering i området. Att bygga så tätt och högt riskerar att skapa problem som kommunen sedan får hantera i efterhand – till höga kostnader för skattebetalarna
3. Söderköpings innerstad har stora utmaningar med svag bärighet i leran vid nybyggnationer. Detta gäller inte minst Ågatan med risker för sättningar och ras mot ån då tung byggtrafik skall köra förbi. Att då planera för byggnation av 200 lägenheter med upp till 5 våningars höjd skapar stora krav på djup pålning med oförutsägbara risker och därmed stora fördyringar av byggprojektet
4. Formellt stämmer detta. Dock kräver stadens känsliga miljö med riksintressen en varsam och omdömesfull utveckling.
Ann-Britt Rangefelt (SD)
2:e vice ordförande Samhällsbyggnadsnämnden

SI noterar återigen en detaljplan som väcker kritik från innevånare och närboende. Dialog och samverkan upplevs som bristande. Kritiken riktas mot byggnadsstorlek, dåliga markförhållanden samt en problematisk trafiksituation. Vi lyssnar på kritiken och anser att förslaget bör omarbetas i dialog för att kunna bli ett projekt som väcker framtidstro och tillförsikt för den politiska processen. Vi hade gärna utrett platsen för ett äldreboende. Vacker natur, nära staden, lugn återvändsgata och liten ökning av trafik. Där ansvariga politiker nu vill placera ett äldreboende hade det passat bättre med småhus. Området ligger nära en utbyggd förskola och det finns utrymme för fler elever i Skönberga skola.
Ellen Friberg, gruppledare för Söderköpingsinitativet (SI)
Besöksadress: Storgatan 2,
614 30 Söderköping
Telefon: 0121-421 35
Email: info@soderkopingsposten.se
Måndag till torsdag: 09:00-17:00
Fredag: 09:00-16:00
Lunchstängt: 12:00-13:00
Copyright © Söderköpings-Posten