Daniels träningsblogg

VÄLKOMMEN TILL DANIELS TRÄNINGSBLOGG


- följ min resa inför Häv & Gräv Vikbovändan

Sjätte inlägget, 2021-06-14 - 54 dagar kvar till loppet.

Våga göra något nytt


Igår gjorde jag något jag aldrig gjort förut. Tävlingsformen Backyard Ultra innebär att man springer 6,7 km och startar varje timme. Den som håller på längst vinner. Ett annorlunda upplägg som innebär att man får vila lite varje timme men desto tröttare man blir och därmed springer långsammare, desto kortare blir vilan och tillslut orkar man inte in till mål innan nästa start går. Då får man inte fortsätta. 

 

Mitt gamla längdrekord löd på 64 km och var från ett 6-timmarslopp i Borås för några år sedan. Jag hade idag en ganska god känsla fram till 4-5 mil men fick sedan väldigt ont i låren. Bestämde mig vid nionde varvet att sluta efter 12 varv, för att jag då skulle ha passerat 8 mil. Ett nytt rekord!

 

Vad vill jag säga med det här? Jo, våga testa något nytt och kanske lite galet. Om du brukar springa din vanliga runda, din vanliga sträcka, samma dagar i veckan och kanske har fastnat lite i det, våga göra något annat. Det behöver inte vara något uppseendeväckande. Spring till affären om du bara ska handla lite mjölk. Spring mycket långsammare än du brukar men utöka sträckan. Ska bilen på service, spring hem istället för att ta bussen. Spring i skogen om du alltid brukar springa på asfalt. Bestäm träff med några kompisar om du brukar springa själv eller våga köra själv och lyssna på en podd under tiden. 

 

Att våga bryta av med något nytt är både bra för huvudet och kroppen. I huvudet bryts det invanda och nya idéer kan hittas på för varje vecka. Kroppen får variation i träningen genom att variera farten och underlaget. Ut och testa något nytt och upptäck att löpningen blir roligare!

/Daniel       


Femte inlägget, 2021-05-23 - 76 dagar kvar till loppet.

Tävling är bästa träning

Känner du igen uttrycket? Det handlar om att ta till vara på de tävlingar som bjuds på hemmaplan och inte bara vänta på den stora tävlingen som är årets mål. Det kan vara den lokala klubben som ordnar en tävling en vardagkväll, ett kortare lopp i grannstaden, ett gäng av dina kompisar som bestämmer sig för att fixa en träningstävling en lördag. 

 

IK NocOut.se i Linköping ordnade igår, lördag 22/5, ett halvmaraton som jag sprang. Vad är då syftet med dessa mindre tävlingar? Varför är tävling bästa träning? Några saker tänker jag på som gör att uttrycket är värt att lägga på minnet och leva efter.

 

Förberedelse dagarna innan är viktiga. Behöver jag dra ner lite på träningen för att vara i bra form? Sova bra sista nätterna. Äta bra mat. Kvällen innan kanske man kunna unna sig lite extra godis eller annat för att inte ligga back på energi. Den nervositet som infinner sig före start är också bra att vänja sig vid. Faktiskt släpper den alltid tycker jag när loppet väl har startat och det kan vara bara att veta och berätta för sig själv när man inte kan sova kvällen innan. 

 

Till det stora loppet har alla säkert en plan för hur det ska genomföras. Även till den lilla tävlingen kan det vara bra att ha en plan. Vilken fart ska jag hålla? Ska jag hänga på några andra och se hur långt det håller? Ska det få bli som det blir eller ska jag testa ett visst upplägg? Till loppet igår bestämde Patrik (på bilden) och jag att vi skulle hålla ett visst tempo och att vi skulle hålla ihop. Tempot var i vårt fall hårt men vi trodde med 75% sannolikhet att vi skulle klara det.

 

Det finns många saker man kan få träna på före och under loppet också. Vilka kläder ska jag ha? Vilka skor ska jag använda? Jag gjorde ett skotest kvällen innan med fyra olika alternativ och fastnade för att par som kändes bra med tanke på underlaget och känslan vid testet. När ska jag dricka under loppet och hur får jag tag i drycken? Har jag annan energi med mig som jag ska ta? Hur ofta eller vid vilken plats ska jag ta den? Det är inte alltid så lätt att få i sig dryck eller energi när man springer snabbt så det är bra att träna på det.

 

Men det viktigast är nog att vänja kroppen vid hög ansträngning. Hjärta, ben och lungor får jobba på ett sätt som de inte riktigt gör på träning. Huvudet kan också behöva vänja sig. Många tankar kommer gå igenom huvudet. Springer jag för fort? Kommer jag orka? Det gör ont i benen! Va snabbt alla andra springer! Många sådana tankar går igenom huvudet och det behöver man också träna på att hantera. 

 

Leta nu reda på en liten tävling, anmäl dig och spring som om det vore en viktig tävling. Du kommer vara så glad efteråt - att du klarade det och att du vågade!

/Daniel


Fjärde inlägget, 2021-05-10 - 89 dagar kvar till loppet.

Kommer jag frysa eller bli för varm?


Tycker du som jag att det är svårt att veta hur mycket kläder som behövs? Vad säger termometern, hur mycket kyler vinden? Vilka kläder ska jag välja, jacka eller inte jacka? På Häv & Gräv Vikbovändan 2020 var det riktigt varmt, då var klädvalet lätt. Shorts och linne, inget annat passade för löpning den dagen. Jag tänkte ge dig lite tips som jag försöker följa. Inga konstiga råd men kanske kan du få lite hjälp av dem. 

 

Det första man kan tänka på är att inte klä sig för varmt. Alla årstider har sin egen utmaning i att inte ta på sig för mycket kläder. Våga testa med lite mindre kläder om du ofta känner dig varm. De första 5-10 minutrarna ska jag frysa lite, då är jag lagom klädd när kroppen har kommit igång och blivit varm. 

 

En del fryser lätt om huvudet andra lätt om händerna. Jag lägger bort mössan ganska tidigt på våren och ersätter den med pannband för att värma öronen. Vantarna däremot behåller jag länge. 

 

Att ha flera lager med kläder är en gammal god princip. På vintern kan jag ha på mig två underställ, t-shirt och löparjacka istället för att ha något varmare mellanplagg. Dubbla vantar är också bra. Då kan jag ta av de ena och stoppa i fickan istället för att svettas i ett par varma. 

 

Ett annat tips som jag aldrig går ifrån är att ha dragkedja på underställen och jackan. Genom att kunna reglera lite med dragkedjan i halsen kan jag lätt justera under passet. Det kan räcka med att vinden kommer mot eller med så springer jag och öppnar eller stänger lite i halsen. 

 

En sista och viktig sak som avgör klädseln är också vad jag ska springa. Är det ett löppass i lite lugnare tempo så behövs lite mer kläder. Är det ett pass med inslag av intervaller behövs det inte lika mycket. Ska du springa lite hårdare intervaller kan det också vara läge att göra en runda som möjliggör att du kan ta av dig jackan under intervallerna och sedan passera på samma ställe och ta på den igen när du är klar och sänker tempot. 

 

Som du hör så är det värt att laborera med olika kläder och antal lager och inte bara köra med det man brukar. Kör hårt och träna varierat!

/Daniel


Tredje inlägget, 2021-05-03 - 96 dagar kvar till loppet.

Vikbovändan har något för alla!

 

Tycker du 45 km är långt? Det är långt! 

Tänker du att hälften skulle räcka? Det kan räcka! 

Har du en vän som tycker som du? Många har det!

 

Häv & Gräv Vikbovändan, som är ett av mina härliga mål denna sommar, har två specialgrejor som gör loppet till något extra. Det första är alla stationer som sponsorerna fixar där man kan få provsmaka på lokala specialiteter eller göra roliga saker. Jag berättar mer om det i ett kommande blogginlägg. 

 

Det andra är att det finns en duoklass. Duoklassen består av två deltagare och en cykel. Man väljer själv hur långt respektive person cyklar respektive springer. Man kan även byta obegränsat antal gånger under loppet, så när en blir trött är det bara att byta eller cykla bredvid och peppa eller sjunga en sång för löparen. Det sista är nog väldigt uppskattat, haha!

 

Skämt åsido så är detta en fantastisk möjlighet som gör att väldigt många kan vara med. Vill du springa två mil så hitta en kompis som vill springa ungefär lika långt som du och så turas ni om. Eller har du börjat springa nu i vår och drömmer om att fixa en mil. Hitta då en vän som vill springa 35 kilometer den dagen. Vilken kapacitet du än har så kan du nog hitta en vän och tillsammans får ni uppleva en fantastisk dag. 

 

Löpning är en fin motionsform som sätter fart på hela kroppen, hjärta, lungor och ben. Sätt upp ett mål som du tror på, hitta en kompis och anmäl er till loppet. Du kommer inte ångra dig!

/Daniel

VVV1
VVV3
VVV6
VVV2
VVV5
VVV4

Andra inlägget, 2021-04-16 - 113 dagar kvar till loppet.

Hur jag tränar med hjälp av kompisar

Ibland vill jag bara stanna hemma och inte ge mig ut och springa eller sova en timme till istället för att åka till simhallen. Andra dagar är det betydligt lättare. Men hur gör man för att verkligen komma iväg de dagar då det känns tung? Du har säkert din egen teknik men jag tänkte ge dig mitt bästa tips.

 

Det handlar om att träna tillsammans med andra men inte bara det utan att bestämma det i förväg. På tisdagar brukar jag simma på morgonen med Uffe och Björn. Istället för att bara åka till simhallen och hoppas att de kommer eller riskera att jag ligger i sängen på morgonen och känner efter för mycket så brukar jag höra av mig kvällen innan. - Hur är läget? - Ses vi imorgon? Om jag dessutom erbjuder mig att göra upplägget för simpasset så måste jag dyka upp i simhallen. I tisdags var det bara Uffe som kunde men vi var glada efter 50 min i bassängen.

 

På tisdagskvällen och onsdagskvällen löptränade jag med två olika gäng. Då var det inte jag som gjorde upplägget för kvällen utan kunde bara hänga på. Ingen skulle ha saknat mig om jag inte var med så tricket är att berätta i förväg att jag kommer. Vi har grupper på Facebook där vi kommunicerar med varandra. Att i den gruppen berätta att jag kommer gör att jag måste hålla mitt löfte.

 

Mitt tips är alltså att inte bara träna med andra utan att berätta i förväg att jag tänker komma. Mycket psykologi i detta tipset men min hjärna behöver de små psykologiska effekterna ibland. Testa du med och bestäm träff med några kompisar och upptäck skillnaden. 


Första inlägget, 2021-04-12 - 117 dagar kvar till loppet.

Tips och pepp inför Häv & Gräv Vikbovändan

 

Funderar du på att börja springa lite mer nu när värmen kommer och vill du springa ett lopp trots de märkliga tiderna som vi lever i? Här på bloggen kommer jag ge lite råd och tips för att komma i gång. Kanske berätta om några bra pass, trix för att komma ut överhuvud taget, lämpliga kläder eller annat som jag använder mig av i min egen träning. 

 

Att ha något mål för sin löpning i form av en tävling eller någon annan utmaning gör träningen lättare. Häv & Gräv Vikbovändan är en lokal tävling med start och mål i Östra Husby. Distansen är längre än ett Marathon men var inte rädd, det finns många roliga sätt att tas sig an loppet. Jag kommer att berätta mer om det.

 

Vem är jag då? En helt vanlig person som gillar att träna. Löpning är det som jag tycker mest om och är bäst på men jag har egentligen fastnat för det som heter Triathlon. Då simmar man först, sedan cyklar man och till sist springer man. Allt i en följd. Det finns korta tävlingar på drygt en timme och det finns långa tävlingar där man håller på ändå upp till 16 timmar. Jag har varit med i Kalmar på Ironman åren 2013-2018 men också gjort ett antal 1/2 Ironman. Är anmäld i år men vi vet ju inte hur det blir.

 

Nog om mig nu och fokus på hur härligt det är att komma ut och springa och vilka positiva effekter det ger i kroppen. Häng med på resan inför Häv & Gräv Vikbovändan som jag sprang 2019 och 2020 eller någon annan utmaning som du själv bestämmer dig för.

/Daniel