Alexander saljer bilfalgar till lyxbilen Tesla

Alexander säljer bilfälgar till lyxbilen Tesla

Jag hade hört talas om att det i Söderköping bor en riktig entreprenör som utvecklat smarta fälgar som till och med går på export. Efter lite sökande fann jag Alexander Flormans namn. Jag åkte någon dag senare ut till Alexander som bor och har sin verksamhet i trakterna av Yxeltorpsviken.


Vid samtalet fick jag veta att det inte gäller vilka fälgar som helst, utan specialutvecklade till lyxbilen Tesla.
Fälgarna är inte bara smarta och energibesparande utan också vackert designande.


Hur kom du på idén att utveckla Teslas fälg? Har du ett genuint bilntresse?
- Ja, det kan man säga. För några år sedan, 2014, blev jag väldigt fascinerad av elbilar. Egentligen var jag från början inne på BMW:s elbil och var uppe i Stockholm för att provköra den. Den hade då ännu inte kommit till Östergötland. Mest på skoj provkörde jag i samma veva även en Tesla. Min spontana tanke var att en Tesla kostar för mycket, men efter en provkörning var den väldigt svårt att släppa. Efter några veckor hade jag köpt en, och nu är jag inne på min tredje.

Jag köpte bilen på hösten och fick till våren tanken att köpa snygga fälgar till sommardäcken. Efter att ha kört med mina nya fälgar märkte jag dock att förbrukningen gick upp med så mycket som 15 % och började fundera på varför? På tidigare bilar jag har bytt fälgar på har jag inte märkt någon sådan förändring. Det blev som att plötsligen ha 15 % mindre batteri. Jag läste på lite och fick veta att det beror på att elbilar har en högre verkningsgrad i drivlinan. Detta innebär att majoriteten av all energi i batteriet blir till rörelseenergi på hjulen. På andra bilar (icke elbilar) blir det istället huvudsakligen värme.
Det här medför en stor skillnad mot andra bilar. Förbrukningen kan därför påverkas om man kör den på sommar/vinter, i med- eller motvind eller på blött underlag. För en vanlig bil blir skillnaden i förbrukning inte så stor, eftersom den större delen av förbrukningen inte blir rörelseenergi till hjulen. Med en elbil kan du märka skillnad i förbrukning om du åt ena hållet har medvind och sedan åker hem i motvind.
Batterier är dyra, så om du kan få bilen mer effektiv istället för ett större batteri finns det mycket att vinna.
Det gäller att tänka till i designfasen.


Det låter tekniskt att kunna förstå sig på luftströmmar. Vad kommer ditt kunnande ifrån?

- Jag påbörjade en civilingenjörsutbildning på KTH efter att jag var klar med lumpen. I samma veva blev dock min pappa allvarligt sjuk, och jag åkte hem och började jobba istället. Sen tycker jag också att det var en väldigt svår och teoretisk utbildning. Jag hade dock tidigare gått natur-tekniskt program på Nyströmska. För den tekniska biten har jag dock i utvecklingen av fälgar fått hjälp av en bekants lillebror, Rasmus Eriksson.
Efter att ha märkt att förbrukningen blev ganska mycket sämre av mina fälgar såg jag ett behov för snygga fälgar, men som inte försämrar räckvidden. Jag började leta vad som fanns att köpa men fann inget. Jag tipsade några fälgtillverkare om att vi som kör elbil kommer efterfråga andra typer av fälgar, som ger mindre luftmotstånd. Det räcker inte att bara tänka på utseendet, luftmotståndet spelar också in. Ingen nappade dock. En tid gick och på ett midsommarfirande, 2016, träffade jag Rasmus som gått på KTH och arbetade på Scania med att utforma luftintag. Han hade alltså jobbat med något snarlikt och jag kom att tänka på fälgarna. Tanken om att starta ett företag tillsammans växte fram och vi började
skissa på olika designer. Vi tog fram några olika förslag som vi la upp på internet på olika teslaforum för att få feedback från teslaförare.


Vari ligger funktionaliteten med fälgarna?

- Det är egentligen inte särskilt avancerat. Man behöver en helt platt yta i samma nivå som däcket. I teorin duger det att täcka fälgen med en platt skiva. Men en sådan fälg hade nog inte många köpt, det ser för konstigt ut. Det gäller att få till en design som är så snygg att folk vill lägga pengar på det och byta ut de befintliga fälgarna på bilen. Däri låg utmaningen för att lyckas.
Folk fick alltså komma med åsikter på de här forumen, på den vägen kom Uli, den tredje personen i företaget, in i bilden. Det här var i december 2016. Uli är bilfotograf och designer. Han har bidragit mycket med designbiten och att kunna visualisera och producera reklambilder.


Det låter som att det i det skedet var läge att vara mindre öppen och ta patent?

- Ja, vi tog då fram tre olika förslag på prototyper och bjöd in teslaägare som fick komma och se fälgarna på riktigt. De fick först skriva under sekretessavtal och fick inte ta några bilder. Vi valde till slut ett av förslagen som vi började tillverka. Vi har nu designpatent på formgivningen i hela Europa.
Våren 2019 startade vi försäljningen. Nu har vi två återförsäljare, men säljer mest via näthandel direkt till konsumenter. Det blir mycket kontakt med kunder, både före, under och efter beställning. Det kommer in många frågor som jag försöker vara snabb med att besvara. Efteråt brukar många skicka bilder på sina bilar.

Vi har nu sålt 800 fälgar. Försäljningen går olika bra för olika marknader. Tyskland är vår största marknad. Förklaringen är nog delvis Ulis medverkan, men vi har också samarbetat med Youtubers (influencers) som marknadsför våra fälgar på Youtube. De som ser de här klippen har en elbil eller går i tankar på att köpa en. Där vill vi synas, och där finns det just många tyskar.


Vad blev resultatet med designen rent tekniskt?

- Våra fälgar sänker luftmotståndet med 9,9 %. Vi betalade en konsult som gjorde simuleringar - vi hade gjort egna men ville också ha in en extern så att vi verkligen gjort rätt, och anlitade en stor firma som gör simuleringar och konsultar. 9,9 % lägre luftmotstånd innebär att man kan komma 5-6 % längre jämfört den ursprungliga fälgen. Jämfört med andra fälgar på marknaden, sådana som jag från början köpte till mina sommardäck, kan det bli så stor skillnad i förbrukningen som 20 %. Där har vi vår USP (red. anmärkning: unika egenskapen som utmärker produkten).


Vad kostar fälgarna?

- Vi har olika modeller för olika bilar. Till de större Teslorna har vi en annan tillverkningsteknik där man istället för att gjuta fälgarna fräser ut dem ur aluminium.

Det tar längre tid än att gjuta fälgar och priset ligger på 50 000 kr för en uppsättning. För de gjutna ligger priset på runt 20 000 kr.


Hur står sig det priset mot Teslas originalfälgar?

- Om man väljer till en fälg till Teslas bilar kostar det mer än vad våra gör. Vi såg från början till att våra fälgar kostar lite mindre än Teslas, som ett försäljningsargument. På så sätt utmärkte vi oss på alla plan.


Vart tillverkas era fälgar?

- De tillverkas i Italien. När vi hade designen klar försökte vi hitta en fälgfabrik som ville tillverka åt oss.
Det var svårt när vi bara ville beställa 200 st. De flesta tillverkar flera tusen. Till slut kunde vi välja mellan två tillverkare, en i Storbritannien och en i Italien. Beslutet skulle tas i samma veva som brexit. Sen tyckte vi att valutarisken med inköp i pund var lite problematiskt. Det är lättare att betala och få betalt i euro.


Om jag beställer idag, när får jag dem?

- Om du bor i Tyskland tar det tre dagar. I Sverige kan du få dem av mig direkt. Vi har alla sorter i lager.


Kommunicerar Tesla med er nu?

- Vi har kommunicerat lite men det har ännu inte lett till något konkret. De är inte irriterade. Inte än i alla fall, skrattar Alexander.


Hur stor är marknaden? Hur många teslabilar finns det?

- Det är absolut en stor marknad. Det finns flera hundra tusen Teslor i Europa, och drygt en miljon i världen. Tesla tillverkar sina bilar i Kalifornien, USA, nära Silicon Valley.


Hur ser framtiden ut?

- Under hösten ska vi göra en ny fälg på prov. Det blir en fälg till Volvos elbil Polestar 2. Sedan ska vi även ta fram en ny fälgmodell i kolfiber, i ett samarbete med ett företag i Malmö. Det blir alltså en fälg helt i kolfiber, vilket gör stor skillnad på vikten – de kommer bara väga hälften mot vad fälgar brukar väga. Det blir ganska mycket dyrare, men vi tror den kommer gå att sälja.

Lägre vikt gör alltså skillnad i effektiviteten, och med kolfiberfälgar blir förbrukningen ännu lägre. Sen får bilen även en mjukare gång. När bilen kör över gupp följer hjulen med, och mer tyngd i hjulen skapar då svängningar i hela bilen.
Kolfiberfälgarna blir i första hand till Tesla, men på sikt vill vi ha fälgmodeller till alla elbilar. Vi har redan efter ett och ett halvt år tre olika modeller, så det har gått relativt snabbt framåt ändå.


Det här är inget för elbilar av andra fabrikat, det ska vara för dyra bilar? Det låter annars som det skulle vara en idé som är viktig för en bredare marknad?

- Det skulle gå att göra för en bredare marknad, men då måste vi först gå ner ganska mycket i pris, och då krävs större produktionsvolymer. Biltillverkarna har gått mer åt det här hållet, men det handlar nog också delvis om att vänja konsumenter vid att fälgar kommer börja se ut så här. De flesta elbilar som tillverkare tar fram tycker många ser konstiga ut jämfört med vad man är van vid.

Tesla försökte få sina bilar att se så normala ut som möjligt, och likna vanliga bilar. Det är lite en balansgång. När man köper en bil gör man ganska konservativa val och vill inte ha något som ser för avvikande ut. Ett exempel på detta är Audis bilar, som gör väldigt små skillnader i sina modeller. Det handlar nog delvis också om varumärkesidentitet - man ska se att det är en Audi.


Har ni vunnit några priser?

- Vi har vunnit tre designpriser. Automotive Brand Contest på IAA i Frankfurt, Red Dot Design Award som är ett prestigefyllt internationell pris och iF Design Award som är i samma klass. Det är jättekul och en stämpel på att vi är på rätt väg.


Åke Serander
Text och Foto